ISO je međunarodna organizacija za standardizaciju, koja predstavlja najvećeg svetskog kreatora i izdavača standarda. Ona u stvari čini mrežu nacionalnih instituta koju čine 162 zemlje, po jedan institut u svakoj zemlji, a centrala ili centralni sekretarijat ove međunarodne organizacije nalazi se u Ženevi, koji koordinira čitavim sistemom. ISO je nevladina organizacija koja predstavlja ili formira most između privatnog i javnog sektora. Sa jedne strane mnogi članovi ove organizacije su iz državnih strukutra zemlja iz koje potiču dok ostali članovi imaju jedinstveno korene u privatnom sektoru. Zbog toga ISO omogućava da bude pstignut konsenzus na rešenja koja zadovoljavaju oba uslova poslovanja kako privatnog sektora tako i državnih strukutra i potrebe šireg društva.
Pošto naziv ove organizacije ima različite skraćenice u različitim zemljama, kao na primer, u Engleskoj ISO, u Francuskoj OIN, osnivači su se odlučili za jednu zajedničku skraćenicu za sve. Izabrana je skraćenica ISO koja je preuzeta iz grčkog jezika od reči "isos" što u prevodu znači "jednaki" . Bez obzira na zemlju i bez obzira na jezik ime orgnaizacije ostaje ISO.
Svako se može zapitati zašto su standardi važni?
Standardi čine ogorman i pozitivan doprinos u mnogim oblastima našeg života. Standardi obezbeđuju poželjne karkateristike proizvoda i usluga kao što su kvalitet, sigurnost, pouzdanost i drugo . ISO organizacija je dala i definiciju standardizacije:
"Standardizacija je proces utvrđivanja i primene određenih pravila sa ciljem sređivanja i regulisanja aktivnosti u datoj oblasti, u korist i uz učešće svih zainteresovanih strana, a naročito radi ostvarenja sveopšte i optimalne uštede, uzimajući u obzir funkcionalnu namenu i zahteve tehničke bezbednosti."
Uglavnom osnovni tipovi standarda prema predmetu standardizacije, do uvođenja ISO standarda, odnosili su se, kao što je već naglašeno, na standardizaciju kvaliteta ulaznih resursa i gotovih proizvoda Međutim, narasli problemi na relaciji isporučilac-kupac istakli su potrebu za međunarodnom saradnjom u definisanju standarda u oblasti uređenja sistema kvaliteta kako bi se postiglo uzajamno priznavanje sistema osiguranja kvaliteta. Tako se, pored testiranja ulaznih resursa i samog proizvoda, ispituje i ocenjuje sposobnost proizvođača da proizvede propisani proizvod. Kao rezultat potrebe unifikacije i standardizacije sistema kvalita proizvođača-isporučilaca nastaju ISO standardi, jedinstveni kriterijumi i zahtevi za organizovanje i ocenjivanje sistema kvaliteta isporučilaca.
Pošto naziv ove organizacije ima različite skraćenice u različitim zemljama, kao na primer, u Engleskoj ISO, u Francuskoj OIN, osnivači su se odlučili za jednu zajedničku skraćenicu za sve. Izabrana je skraćenica ISO koja je preuzeta iz grčkog jezika od reči "isos" što u prevodu znači "jednaki" . Bez obzira na zemlju i bez obzira na jezik ime orgnaizacije ostaje ISO.
Svako se može zapitati zašto su standardi važni?
Standardi čine ogorman i pozitivan doprinos u mnogim oblastima našeg života. Standardi obezbeđuju poželjne karkateristike proizvoda i usluga kao što su kvalitet, sigurnost, pouzdanost i drugo . ISO organizacija je dala i definiciju standardizacije:
"Standardizacija je proces utvrđivanja i primene određenih pravila sa ciljem sređivanja i regulisanja aktivnosti u datoj oblasti, u korist i uz učešće svih zainteresovanih strana, a naročito radi ostvarenja sveopšte i optimalne uštede, uzimajući u obzir funkcionalnu namenu i zahteve tehničke bezbednosti."
Dve najznačajnije međunarodne organizacije za standardizaciju ISO i IEC(,Internacional Electrochnic commission), objavljuju oko 85%. To ujedno predstavlja značaj standardizacije na globalnom nivou.
Ciljevi delovanja ISO i IEC su:
1.Osnovna misija je unapređenje međunarodne saradnje po pitanjima standardizacije i odgovarajućih aktivnosti kao što su ispitivanje i atestiranje, što doprinosi boljem razumevanju i saradnji među ljudima i narodima.
2.Standardizacija je integralni deo svih industrijskih i ekonomskih aktivnosti.
3.Međunarodna standardizacija i atestiranje podudarnosti sa standardima doprinosi: podsticanju međunarodne trgovine, sprečavanju necarinskih barijera, postavljanju zajedničkih osnova za dogovaranje u međunarodnoj trgovini i transferu tehnologija obezbeđenjem odgovarajućeg kvaliteta i pouzdanosti proizvoda, obezbeđenju bezbednosti korisnika, zaštiti okoline i smanjenju otpada, povećanju kompatibilnosti i funkcionalnost dobara i usluga, pojednostavljenju i lakšoj upotrebu proizvoda i usluga, smanjenju broja podela.
4. Atestiranje podudarnosti sa standardima omogućava proizvodima i uslugama, koji su kvalifikovani, da budu ponuđeni svim korisnicima.
Ekonomski značaj standardizacije je neprocenjiv i ogleda se u sledećem: uštede reprodukcionog materijala, uštede radne snage i time pad troškova proizvodnje, optimalno svođenje asortimana, lakša zamena delova i servisiranje, poboljšani i ujednačenje nivoa kvaliteta, bolja konkurentska sposobnost privrede, olakšavanje međunarodne kooperacije i tehnička saradnje, lakše uključivanje u međunarodnu podelu rada, pojačan promet u zemlji i inostranstvu, zaštita potrošača, zaštita zdravlja i života, lakše sporazumevanje i drugo.
Нема коментара:
Постави коментар