Kao rezultat potrebe unifikacije i standardizacije sistema kvaliteta proizvođača-isporučilaca nastaju ISO standardi, jedinstveni kriterijumi i zahtevi za organizovanje i ocenjivanje sistema kvaliteta isporučilaca.
Serija standarda ISO 9000 iz 1996. godine sastojao se iz pet dokumenata: tri osnovna dokumenta o sistemu kvaliteta, koji predstavljaju modele obezbeđenja kvaliteta: ISO 9001:1996, ISO 9002:1996 i ISO 9003:1996 i dva dokumenta sa dodatnim upustvima: ISO 9000:1996 i ISO 9004:1996. Namena pojedinih dokumenata je bila sledeća:
-ISO 9000:1996
Standardi za upravljanje kvalitetom i obezbeđenje kvaliteta, Upustva za izbor i upotrebu,
-ISO 9001:1996
Sistemi kvaliteta-Model obezbeđivanja kvaliteta u projektovanju , razvoju, proizvodnji, ugradnji i servisiranju,
-ISO 9002:1996
Sistemi kvaliteta-Model obezbeđivanja kvaliteta u proizvodnji i ugradnji,
-ISO 9003:1996
Sistemi kvaliteta-Model obezbeđivanja kvaliteta u završnoj kontroli i ispitivanju,
-ISO 9004:1996
Upravljanje kvalitetom i elementi sistema kvaliteta, Uputstva.
Standard ISO 9000:1996 davao je sažeta uputstva za izbor i upotrebu adekvatnog modela sistema kvaliteta. Opšta sugestija koju je davao ovaj standard je da su ISO 9001:1996, ISO 9002:1996, ISO 9003:1996 standardi koji se koriste u svrhe eksternog obezbeđenja kvaliteta i to u situaciji kada su eksterni odnosi regulisani ugovorom, a ISO 9004:1996 je davao uputsva preduzećima i drugim tipovima organizacija za upravljnje kvalitetom i za formiranje i funkcionisanje sistema kvaliteta i za njegovo poboljšanje. Takođe, standard ISO 9004:1996 preporučivao je kada organizacija treba da koristiti koji standard.
Standard ISO 9001:1996 se primenjivao kada se ugovorom između kupca i isporučioca zahteva od isporučioca da dokaže svoju sposobnost da može da projektuje, proizvede, isporuči, ugradi i servisira proizvod koji je predmet ugovora. Ispunjenjem zahteva ovog standarda se obezbeđuje usaglašenost proizvoda od projektovanja do servisiranja. Standard ISO 9002:1996 se primenjivao kada se ugovorom između kupca i prodavca zahteva od isporučioca da dokaže svoju sposobnost da može da proizvede, isporuči i ugradi proizvod koji je predmet ugovora. Primenom ovog standarda se sprečava neusaglašenost proizvoda u proizvodnji i ugradnji. Standard ISO 9003:1996 bio je ograničen na osiguranje kvaliteta u završnoj kontroli i ispitivanju proizvoda, odnosno zahtevi koji su utvrđeni ovim standardom imaju cilj da spreče i otkriju neusaglašenost u toku završne kontrole i ispitivanja. Standard ISO 9004:1996 nije bio obavezni standardi. Preporučuje se kao dokument koji obezbeđuju dopunske informacije o temama koje sadrže ISO 9001, 9002 i 9003 i temama koje predstavljaju poboljšanje sistema kvaliteta. Njegova primena omogućuje racionalnije, efektivnije i efikasnije poslovanje preduzeća. Ova grupa standarda koncipirana je kao standard koji se sastoji iz pet delova: deo 1-Uputstvo, deo 2-Uputstva za usluge, deo 3- Uputstva za procesirane materijale, deo 4- Uputstva za poboljšanje kvaliteta, deo 5- Smernice osiguranja kvaliteta za upravljanje projektima. Ovaj standard upoznaje sa konceptom upravljanje kvalitetom, ne objašnjava TQM i ne daje algoritam i zahteve za TQM. Međutim, osnovne preporuke standarda ISO 9004 treba da obuhvati TQM.
Da bi se pravilno shvatio sistem kvaliteta prema standardima iz 1996. godine potrebno je jasno definisati elemente pojedinih standarda i objasniti zakonitost i principe funkcionisanja pojedinih elemenata sistema kvaliteta u celini. Elementi standarda ISO 9001:1996 su: odgovornost rukovodstva, principi sistema kvaliteta, proveravanje sistema kvaliteta (interno), kvalitet u marketingu, kvalitet projekta( proizvoda), kvalitet u nabavci, kvalitet u proizvodnji, kontrola proizvodnje, kontrola materijala i sledljivost, verifikacija proizvoda, kontrola merne i ispitne opreme, neusaglašenost, korektivne mere, rukovanje i funkcije posle proizvodnje, servisiranje posle prodaje, dokumentacija i zapisi o kvalitet, kadrovi, bezbednost i odgovornost za kvalitet proizvoda, korišćenje statističkih metoda. Zahtevi standarda su koncipirani u dvadeset pottačaka tačke 4 standarda. Standard ISO 9002:1996 postavlja manje stroge zahteve u odnosu na standard ISO 9001:1996 samo u oblasti elemenata: odgovornost rukovodstva, internoj proveri sistema kvalita i kadrova, dok standard ISO 9003:1996 mnoge elemente ne poseduje, a one koje poseduje manje su strogi od ISO 9001 i 9002. Do 2000-te godine bilo je sertifikovano 136 organizacija po standardima ISO 9001:1996 i ISO 9002:1996, a nijedno po standardu ISO 9003:1996
Pošto su standardi ISO 9000:1996. godine imali niz nedostataka i pošto su zemlje članice imale dosta primedbi, sugestija i novih ideja nastala je revizija standarda, tako da je u 2000. godini usvojena revidirana verzija standarda. Svake sedme godine sprovodi se postupak revizije standarda. Naslov standarda ISO 9000, Menadžment kvalitetom i obezbeđenje kvaliteta je revidiran i više nije obuhvatao termin "obezbeđenje kvaliteta" i glasi "sistem menađžmenta kvalitetom."To odražava činjenicu da zahtevi za sistem menadžmentom kvalitetom, uz obezbeđenje kvaliteta proizvoda, imaju za cilj i povećanje zadovoljenje korisnika i svih zainteresovanih strana. Nedostaci standarda iz 1996. godine sastojali su se u sledećim: Zahtevi standarda odnosili su se na propisivanje ključnih aktivnosti koje su se obavljale u određenim funkcijama. To je prouzrokovalo, pošto ostale aktivnosti nisu bile propisane, da su nastajala različita uska grla u funkcionisanju procesa i da nije moglo nesmetano da se odvija pravilno funkcionisanje ključnih procesa. Takođe, pošto procesi nisu bili definisani i izlazi iz procesa nisu bili specificiranog nivoa kvaliteta. Često se dešavalo se da je organizacija sertifikovala svoj sistem kvaliteta, a da izlazi iz procesa (proizvod/usluga, dokument i informacija) nisu bili u skladu sa specifikacijom njihovog nivoa kvaliteta. Familija standard ISO 9000 podstiče usvajanje procesnog pristupa koji dovodi do povećanja efikasnosti i efektivnosti sistema kvaliteta i povećanja satisfakcije svih zainteresovanih strana. Da bi jedna organizacija efektivno i efikasno funkcionisala ona mora da definiše i obavlja upravljanje brojnim aktivnostima. Skup aktivnosti koji transformišu resurse u rezultate su procesi. Često izlazni elementi jednog procesa direktno formiraju ulazne elemente drugog procesa. Organizacija je mreža procesa. Prednost procesnog pristupa je stalno upravljanje, koje on obezbeđuje preko veze između pojedinih procesa u sistemu procesa, kao i preko njihove kombinacije i međusobnog delovanja. Kada se koristi u sklopu SMK, takav pristup naglašava važnost: razumevanje i ispunjenje zahteva, potrebe razmatranja procesa u smislu dadatne vrednosti, ostvarivanje željenih, planiranih performansi procesa, stalnog poboljšanja procesa. ″Time se kod organizacije i njenih korisnika obezbeđuje poverenje da je moguće isporučiti proizvode koji konstantno ispunjavaju zahteve″. Familija standarda ISO 9000:2000 pravi razliku između zahteva sistema menadžmentom kvaliteta i zahteva za proizvod .
ISO standardi su bili namenjeni proizvodnim preduzećima. Pošto se javila potreba za standardizacijom poslovanja i neproizvodnih preduzeća ISO organizacija je definisala i usvojila standard 9004-2 koji se bio namenjen neproizvodnim preduzećima. Neproizvodne organizacije su, da bi standardizovale i sertifikovale svoje poslovanje, morale da primene zahteve ovog standarde i zahteve standarda ISO 9001 ili ISO 9002. U tom velikom broju zahteva, često, neproizvodne organizacije nisu mogle da se snađu. Zahtevi familije standarda ISO 9000:2000 su "opšti i primenljivi su u organizacijama u svakoj industrijskoj i privrednoj oblasti, nezavisno od kategorije proizvoda". Mnoga pitanja nisu bila obrađena ili zahtevi nisu bili jasno definisani; sertifikacija poslovanja u oblasti procesne industrije, ekonomika kvaliteta, postupak poboljšanja sistema kvaliteta, itd. tako da se javila potreba za definisanjem dodatnih standarda. Usled svega navedenog nastala je revizija standarda. Novi koncept revidiranog standarda-procesni pristup i jasno definisani principi omogućili su otklanjanje navedenih nedostataka.
ISO 9000:2000 standardi sastoje se iz tri standarda i to:
ISO 9000:2000-Sistem menadžmenta kvalitetom –Osnove i rečnik
U standardu ISO 9000:2000, pored osnova standarda definisani su pojmovi koji se odnose na: kvalitet, menadžment, organizaciju, proizvod i procese, karakteristike, usaglašenost, dokumentaciju, ispitivanje, proveru i obezbeđenje kvaliteta mernih procesa.
ISO 9001:2000 – Sistemi menadžmenta kvalitetom – Zahtevi
Naslov standarda ISO 9001 revidiran je u ovom izdanju i više ne obuhvata termin "obezbeđenje kvaliteta". To odražava činjenicu da zahtevi za sistem menadžmenta kvalitetom, specifirani u ovom izdanju ISO 9001, uz obezbeđenje kvaliteta proizvoda, imaju za cilj povećanje zadovoljenja korisnika. Ovim standardom podstiče se usvajanje procesnog pristupa čijom se primenom povećava efektivnost sistema kvaliteta. Mogu ga koristiti interne i eksterne zainteresovane strane, uključujući sertifikaciona tela, za ocenu sposobnosti organizacije da ispunjava zahteve korisnika, zahteve propisa i zahteve same organizacije. ISO 9001:2000 je povezan sa standardom ISO 14001:1996.
ISO 9004:2000 – Sistemi menadžmenta kvalitetom – Uputstva za poboljšanjem performansi –Naslov je modifikovan da bi odrazio savremenost sistema menadžmenta kvalitetom. ISO 9004:2000 daje uputstvo koje se odnosi i na efektivnost i na efikasnost sistema menadžmenta kvalitetom. Cilj ovog standarda je stalno unapređenje performansi organizacije i stalno poboljšanje zadovoljenja korisnika i ostalih zainteresovanih strana. Preporučuje se kao uputstvo za organizacije čije najviše rukovodstvo želi da preduzme dalje korake u odnosu na zahteve standarda ISO 9001:2000 u nastojenju da se ostvaruje stalno poboljšanje performansi.
Нема коментара:
Постави коментар